Back in shape na de bevalling! Waarschuwingen en tips! - My Name Is Mama

Back in shape na de bevalling! Waarschuwingen en tips! Baby & Kind

Je lichaam is prachtig. Het heeft immers één of wellicht wel meerdere kinderen gedragen en gevoed. Maar misschien wil je toch weer wat lekkerder in je vel zitten. Dit is niet de zoveelste blog over hoe je weer in shape moet komen, hoe je van je flubberbuik afkomt, de perfecte curves ontwikkelt en hoe je een fitmom wordt. Of misschien ook wel. Maar voordat ik echt begin wil ik je even op een aantal hele belangrijke punten wijzen.

1. Je bent mooi. Of je nu 48 kilo weegt of 118, onthoud dat goed. Fit zijn en strakke bodies zijn momenteel enorm actueel, dat wil niet zeggen dat er van jou verwacht wordt dat je hier aan mee doet. Het aller belangrijkste is dat jij je prettig voelt met je lijf. Want wat een vrouw pas echt aantrekkelijk maakt, dat is zelfvertrouwen!

2. Geef je borstvoeding? Dan is het niet aan te raden je inname van je dagelijkse kcal drastisch omlaag te schroeven (tenzij deze absurd hoog is om mee te beginnen). Bespreek deze kwestie eventueel met je lactatiekundige of met je huisarts.

3. Na de bevalling gaat je lichaam herstellen. In deze periode kunnen bepaalde oefeningen (met name buikspieroefeningen) meer kwaad dan goed doen. Controleer of de lange buikspieren (de buikspieren die verticaal over de voorzijde van je buik lopen) weer tegen elkaar aan zitten. Je zou hier hooguit twee vingers tussen kunnen plaatsen. Is er meer ruimte? Vermijd dan buikspieroefeningen en zware ‘core’ oefening voor nog zeker een aantal weken. Vraag desnoods je gynaecoloog of verloskundige om dit voor je te controleren op je na controle.

Zet je sportmomenten in je agenda, zodat je geen andere afspraken maakt. Geef prioriteit aan je sportmomenten, het is een afspraak met en een investering in jezelf!

Wanneer mag je beginnen met afvallen.
Ik ken zat moeders die het liefst 2 weken na hun bevalling al aan de slag gingen met de overtollige kilo’s. Een prachtig streven en te begrijpen ook wel als het je echt stoort. Onthoud dat het lichaam na de bevalling heel veel vocht kan vasthouden, je kan hierdoor enkele kilo’s zwaarder zijn. Wat heel belangrijk is (en hier kan je natuurlijk al mee beginnen tijdens de zwangerschap) is goed eten. Dit betekent dat je snoep en ongezonde snacks laat staan. Drink voldoende water en thee en vermijd drankjes die rijk zijn aan suikers zoals sappen (ook verse) en frisdrank. Het lichaam is heel druk bezig met het herstel, wanneer jij het de juiste bouwstoffen geeft zal dit je lichaam ten goede komen.

Als je lichamelijke conditie het toelaat kun je na een week of 2 iedere dag een kleine wandeling gaan maken. Doe bijvoorbeeld de boodschappen bij je buurtsuper lopend, je kindje lekker in de wagen dan heeft die zijn frisse neusje ook weer gehad. Je kunt je blokje om steeds wat groter maken. Begin met een kwartiertje lopen en bouw dit gedurende de weken op naar een wandeling van 45 minuten tot een uur.

Echt sporten kan over het algemeen na 3 maanden weer worden opgepakt. Ook hiervoor geldt: doe rustig aan en bouw het langzaam op. Luister naar je lichaam. Denk niet niet dat je gelijk een volledige les Zumba kan meedraaien, maar begin gewoon met wat kracht oefeningen en sluit of met 10 tot 15 minuten cardio (fietsen, wandelen, roeien, crosstrainer).

Wees realistisch, verwacht geen week op week verschil. Maak iedere week foto’s en leg deze na 2 maanden eens naast elkaar!

9 maanden op 9 maanden af, is dat echt waar?
Na een zwangerschap is je lichaam in een disbalans. Je hormoonhuishouding moet zich weer herstellen en je lichaam zal geleidelijk weer een andere vorm aan nemen. Of dit 9 maanden duurt is per vrouw verschillend. De een is na 6 maanden ‘helemaal’ de oude bij de ander duurt het een jaar. Wat belangrijk is is dat je in je achterhoofd houdt dat je lichaam moet ontzwangeren. Het zal anders reageren dan dat het deed voor je zwangerschap.

Zelf had ik veel baat bij een Cleanse kuur. Een 9 daagse kuur waarbij ik alleen maar “clean” at. Geen saus, geen suiker en laag in vet. Op die manier kregen mijn darmen voeding binnen die een positieve bijdrage leveren aan het ontwikkelen en onderhouden van een gezonde darmflora. Wanneer je na je zwangerschap graag strakker in je vel wil komen te zitten is goede voeding essentieel. Gezonde darmen kunnen deze voeding optimaal verteren en de voedingsstoffen optimaal opnemen. Ook hielp het mij om vocht te verliezen wat ik maar bleef vasthouden. Na de kuur bleef ik gezond eten en pakte ik het sporten langzaamaan op. Ik merkte ook dat ik eindelijk wat meer energie had, vermoedelijk omdat mijn voeding beter werd opgenomen en ik mijn lichaam niet langer belastte met suikerrijke producten. **Lees onderaan dit blog hoe je deze 9 daagse kuur zelf kan aanschaffen!**

Vind je het vervelend om in je eentje naar de sportschool te gaan? Informeer bij je vriendinnen of iemand met je mee wil of dat jij met hun mee kan!

Welke oefeningen zijn geschikt voor een platte buik?
Laat ik je gelijk de illusie ontnemen dat buikspieren zorgen voor een plattere buik, dat doen ze niet. Je vetpercentage verlagen en meer spiermassa kweken zorgen voor een strakkere buik (en strakker benen, armen en billen…). Mijn advies is om je te focussen op het gehele lichaam. Je kan bijvoorbeeld meerdere keren een fullbody workout doen (bijvoorbeeld met bodypump) of verschillende spiergroepen verdelen over meerdere dagen. Uiteraard is het nooit verkeerd om je buikspieren te trainen, maar bedenk wel dat het dus geen zin heeft om enkel je hoop hierop te vestigen wanneer je een plattere buik wil.

Mijn advies is om minimaal 3x per week aan sport te doen. Heb je geen mogelijkheid om naar een sportschool te gaan? Zoek dan eens op youtube naar homeworkouts en laat je inspireren met diverse oefeningen die je gewoon in je eigen huis kan doen.

Stel korte termijn doelstellingen en houd deze realistisch, heb je het gehaald? Beloon jezelf dan met een nieuwe jeans. Beloon jezelf niet met eten, je bent geen hond!

 

Meer inspiratie vind je op het instagram account: @fit_mom.nl

Meer weten over de 9 daagse cleansing kuur C9? Kijk voor meer info en de lopende actie op deze pagina

Comments

comments


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *