Eet jouw kind volgens de schijf van 5? - My Name Is Mama

Eet jouw kind volgens de schijf van 5? Gezin & Relatie

Het voedingscentrum heeft onlangs nieuwe voedingsrichtlijnen gepresenteerd en begin 2016 komt er een nieuwe schijf van 5.  Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar pas jij het toe in de maaltijden die je jouw kinderen voorschotelt, of ben je al lang blij als er een tosti in gaat ’s avonds….

Volgens het voedingscentrum kenT maar liefst 92% van de Nederlanders de schrijf van 5 van naam, en weet 52% van de Nederlanders wat het ongeveer inhoudt. Maar hoe zit dat bij jou? Hou jij je keurig aan de minimaal 200 gram groente en de 2 stuks fruit per dag, of is het meer natte vinger werk en lijkt jouw weekmenu weinig op de richtlijnen van het voedingscentrum?

Wat waren de 5 vakken ook al weer?
– Eet groentes en fruit.
– Eet aardappelen, brood, rijst en pasta.
– Drink voldoende water.
– Gebruik halvarine, margarine en oliën.
– Eet vlees, vis en gebruik zuivel.

En die regels moet je iedere dag alles 5 toepassen.

schijf van 5

Eten wat de pot schaft.
Natuurlijk zie ik het belang in van gevarieerde voeding, maar mijn peuter haalt momenteel zijn neus op voor alles wat groen is en kauwt met lange tanden enkel op zijn kip en vlees om de kaakspieren te trainen. Eenmaal uitgekauwd slikt hij het niet door, maar spuugt hij het weer uit op zijn bord. Rijst? Hij raakt het nog niet eens aan… Waar hij wel voor te porren is zijn wraps, pannenkoeken en patatjes met frikandellen, maar helaas voor hem staat dat zelden op het menu. Maar wat geef ik hem dan?

Ik bied toch iedere keer weer die gezonde maaltijd aan. Eet hij het niet? Ook prima, maar ik ben niet de moeder die dan alternatieven biedt. In een uitzonderlijk geval wil ik nog wel eens zo gek zijn om een broodje voor hem te maken ’s avonds, maar over het algemeen is het eten wat de pot schaft en anders maar niet. Ik ben niet bang dat mijn kind zal verhongeren puur omdat hij iets weigert te eten op basis van smaak.

Mijn zoon is dol op melk! hij drinkt al vanaf kleins af aan heel veel melk. Eerst opvolgmelk en later gewone zuivel. Hij drinkt ook af en toe wat water, maar groot fan is hij niet. Ik meng er dus altijd een beetje Karvan Cevitam doorheen. Fruit krijg hij overigens ook niet dagelijks biecht ik eerlijk op. Hij is wel gek op appels en die krijgt hij dan ook meerdere keren per week.
Eet ik zelf wel volgens de schijf van 5?
Niet zo zeer. Ten eerste is het advies van het voedingscentrum zo’n 2000 kcal voor een vrouw per dag. Dat is voor mij veel en veel te veel. Zelf zit ik rond de 1200 tot 1400 kcal per dag en daarbij sport ik momenteel fanatiek. Zou ik meer eten dan zou ik echt gaan aankomen. Ik drink geen dierlijke zuivel, al jaren niet. Wel drink ik af en toe soya- of kokosmelk. Brood en pasta? Met mate, en zeker niet dagelijks. Brood eet ik vanwege de jodium, maar dit is hooguit 3x per week. Pasta’s eet ik niet, vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten.

Nieuwe richtlijnen.
Een week geleden, op 4 november, werden de nieuwe richtlijnen van het voedingscentrum bekend gemaakt. Naast het huidige advies komt er het een en ander bij, namelijk:

  • Meer peulvruchten
  • Dagelijks wat ongezouten noten
  • Dagelijks groene of zwarte thee
  • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie (kookkoffie of cafetiere-koffie)
  • Minder vruchtensappen
  • Liever geen alcohol

Grappig, hier kan ik me veel meer in vinden. Ik neem iedere dag 50 gram ongezouten noten, drink geen alcohol, drink geen vruchtensappen en zwarte en groene thee zijn mijn favoriet.

Houd jij de schijf van 5 aan voor jezelf en je kind(eren), of zoek je liever je eigen weg op basis van je eigen ideeën over voeding? Ik ben heel benieuwd hoe andere moeders hier mee omgaan. laat het me weten op Facebook!

Lees ook de andere artikelen op My Name Is Mama.

 

 bron en beeldcredits: Voedingscentrum.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om volledig gebruik te maken van alle functionaliteit op deze website dient u cookies toe te staan. Meer informatie.

Cookies op deze website staan standaard uit. Om volledig gebruik te maken van deze website dient u cookies te accepteren door in de banner op "Toestaan" te drukken. Hier kunt u meer informatie vinden over ons Privacy- en Cookiebeleid.

Sluiten