Get in shape mama! Zo raak jij je zwangerschapskilo's weer kwijt! - My Name Is Mama

Get in shape mama! Zo raak jij je zwangerschapskilo’s weer kwijt! Lifestyle

Je baby is al weer een paar maanden oud (of is inmiddels al een peuter), maar raak jij de zwangerschapskilo’s maar niet kwijt? Daphne (ook bekend als @fit_mom.nl) geeft je tips!

Hoewel een handjevol vrouwen weinig lijkt te lijden onder de gevolgen van een zwangerschap, kampen verreweg de meeste met wat extra kilo’s, een slappe buik en flinke bovenbenen. Tijdens je zwangerschap was het je nauwelijks opgevallen en omdat je overduidelijk zwanger was complimenteerde iedereen je zelfs dat je er zo goed uit zag. Eenmaal zonder die zwangerschapsbuik, voel je je nu toch gewoon wat aan de dikke kant en wil je het liefst zo snel mogelijk weer in shape zijn.

De Nederlandse Fit Mom.

Mijn grote passie is fitness, maar dat is echt niet altijd zo geweest. Ik was helemaal niet zo sportief, ik had voor mijn zwangerschappen een normaal postuur en lette niet bijzonder goed op wat ik at. Na de zwangerschap baalde ik echter. Mijn lichaam was dusdanig veranderd dat het leek alsof ik naar het lijf van iemand anders keek. Mijn buik was slap, mijn armen en bovenbenen flink, er zaten putten op mijn dijen en mijn borsten waren ongelijk. 9 maanden na de geboorte van mijn jongste zoon was ik het he-le-maal beu. Het roer ging om. Ik plande sportmomenten in en werd gedisciplineerd wat voeding betreft.

Kickstart als motivatie.

Waar het bij mij bij alle voorgaande pogingen mis ging was: lekker eten. Ik at veel te veel zoetigheid en mijn lichaam hunkerde naar zoetigheid als ik het een paar uur niet nam. Ik moest eerst van die cravings af. Ik hoorde goede verhalen over de C9 van Forever en besloot dat dit mijn kickstart ging zijn. In 9 dagen tijd verloor ik niet alleen mijn zin in zoet, ik verloor ook ruim 2 kilo (met name vocht). Dat motiveerde me zo enorm om dit keer echt door te pakken!

Hardlopers zijn doodlopers…

Okay, voordat je direct op sla en water gaat… Het aller belangrijkste is dat je een aantal dingen moet beseffen:

Wacht met intensieve lichamelijke inspanning tot 3 maanden na je bevalling. Je lichaam moet herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Hiervoor heeft het ‘rust’ nodig. Heb je een keizersnede gehad of zijn er complicaties geweest? Vraag altijd goedkeuring aan je gynaecoloog, voordat je weer gaat sporten.
– Geef je borstvoeding? Dan is afvallen nog best een uitdaging. Om borstvoeding te kunnen maken heeft je lichaam voldoende energie en voedingsstoffen nodig, ga dus niet op een drastisch rantsoen.
9 maanden op, negen maanden af. Door je zwangerschap is je lichaam in een hormonale disbalans, hierdoor zal je lichaam anders reageren dan voorheen. Geef je lichaam de tijd om zich te herstellen, en verwacht niet dat je 4 maanden na je bevalling weer strak in je vel zit.

C9 bestellen

Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af .


Het aller, aller belangrijkste is voeding. Wat er niet aankomt hoeft er tenslotte ook niet af. Dit betekent overigens niet dat je minder moet eten. Het is belangrijk dat je gevarieerd eet. Dit is iets wat je natuurlijk al tijdens je zwangerschap zou moeten doen, hoewel ik zelf ook wel de nachtelijke snack momenten heb meegemaakt… Oops! Eet veel groente, neem je vlees (kip/rund) en met mate je rijst, aardappels of andere vorm van koolhydraten. Koolhydraten zijn op zich niet slecht, maar ze maken het wel extra moeilijk om vet te verbranden. Laat de snoepjes en repen even liggen net als de chocomel, de frisdranken en de latte macchiato’s. Logisch toch? Ga in ieder geval nooit crashen! Crashen zorgt op de langere termijn alleen maar voor het Jojo- effect.

**TIP**: Eet meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag. Dit voorkomt dat je een hongergevoel krijgt en trek krijgt in iets lekkers.

Work out!

Je kan al vrij vlot na je zwangerschap beginnen met weer te bewegen. Dan bedoel ik niet dat je gelijk weer de sportschool in moet duiken zodra de kraamhulp de deur achter zich dichttrekt. Begin de week na je bevalling met een kleine wandeling. Lekker even een kwartiertje naar buiten met de wandelwagen. Maak je wandeling geleidelijk wat groter. Zelf vond ik het heerlijk om iedere dag even lopend de dagelijkse boodschappen te doen. Een wandeling van 2x 10 minuutjes. Na een maand of 2 á 3 (afhankelijk van je herstel) kun je rustig aan weer wat oefeningen in de sportschool gaan doen. Houd er rekening mee dat je buikspieren flink zijn opgerekt en dat deze spieren wat tijd nodig hebben om te herstellen. Het buikspierkwartiertje raad ik dan ook af, hoe aanlokkelijk het wellicht ook is, maar het kan meer kwaad dan goed doen. Veel sportscholen bieden groepslessen aan als ‘BodyVive’ die heel goed te volgen zijn voor de beginnende sporter of wanneer je herstellende bent van een blessure.

sporten na de bevalling

**TIP** Luister naar je lichaam! Begin na 2 maanden met maximaal 2x per week intensief trainen om te voorkomen dat je je lichaam overbelast.

Geduld.

Rome werd niet gebouwd in 1 dag en ook jouw lijf heeft wat langer de tijd nodig om weer in shape te komen. Vooral wanneer je lichaam nog niet hormonaal in balans is, kan het erg lastig zijn om resultaat te behalen. Geef in ieder geval niet op, blijf op je voeding letten. Hoewel 1 ‘slechte’ maaltijd je niet dik zal maken, brengt het je ook zeker niet dichter bij je doel. Geduld…

Clean 9 bestellen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om volledig gebruik te maken van alle functionaliteit op deze website dient u cookies toe te staan. Meer informatie.

Cookies op deze website staan standaard uit. Om volledig gebruik te maken van deze website dient u cookies te accepteren door in de banner op "Toestaan" te drukken. Hier kunt u meer informatie vinden over ons Privacy- en Cookiebeleid.

Sluiten