Ouders zetten hun vraagtekens bij leerkracht met MBO achtergrond.

Ouders zetten hun vraagtekens bij leerkracht met MBO achtergrond. Baby & Kind

Een grote nationale krant kopt deze week: ’Leerkrachten geen partij voor slimme ouders’. Een uitspraak van oud-onderwijzeres Riek Kerkhof-Willems.

Het artikel lijkt een ingezonden brief van Kerkhof-Willems. De oud-onderwijzeres geeft ouders groot gelijk dat ze zich ergeren aan allerlei activiteiten die ten koste zouden gaan van gedegen onderwijs als rekenen, lezen en taal.

Bijles.

Kerkhof-Willems (zelf nog altijd actief in het geven van bijles): “Veel hoogopgeleide ouders organiseren na schooltijd bijles voor hun kind, omdat de school faalt met lezen, taal en rekenen.” Dit zou volgens haar komen omdat deze groep ouders zou twijfelen aan de kunde van de leerkracht van hun kind. Leerkrachten die vaak via een MBO doorstroom traject hebben gevolg om de PABO te kunnen doen en dus lager opgeleid zijn dan universitair geschoolde ouders.

Falende leerkrachten.

De oud-onderwijzer beweert verder dat leerkrachten bang zouden zijn om de hoogopgeleide ouders in gesprek te gaan. Dit zou zijn omdat ze dan zouden worden geconfronteerd met hun eigen falen in de klas. Met name op het gebied van taal, lezen en rekenen. Ze sluit af met de constatering dat de ouders vaak fulltime werken, terwijl de leerkrachten (die ook nog eens klagen over hun werkdruk) veelal in deeltijd banen werken.

Lees ook: Hoe vrijwillig is de vrijwillige ouderbijdrage van school?

Neerbuigend.

Persoonlijk vind ik het een heel vreemd artikel. Er wordt geen bron vermeld, noch wordt er vermeld of de bewering worden onderbouwd door onderzoek. Daarnaast vind ik de hele toon erg neerbuigend, een beetje als “Vroeger, toen ik zelf nog voor de klas stond was de kwaliteit van het onderwijs veel beter”. Het voelt enorm alsof Kerkhof-Willems neerkijkt op de nieuwe generatie leerkrachten van nu, maar haar mening wil laten horen door het via een complete groep te spelen.

Kennis en kennis.

Ik begrijp heel goed dat basiskennis als lezen en schrijven toch wel noodzakelijk is, maar ik denk niet dat het wenselijk en haalbaar is als iedereen na groep 8 als VWO klantje wordt afgeleverd. Dan zitten we over een paar jaar met een overschot aan huisartsen, accountants en advocaten, maar kan het huisvuil niet worden opgehaald vanwege het gebrek aan vuilnismannen en duurt het een eeuwigheid voordat er huizen kunnen worden gebouwd omdat er onvoldoende mannen en vrouwen zijn die nog in de bouw werken.  Het is hartstikke mooi als je een hoge opleiding volgt, maar echt niet minder goed als je het VMBO doet. We hebben immers overal mensen nodig.

Lees ook: Nee, niet weer een sponsorloop of inzameling op school…

Teleurgestelde ouders.

Persoonlijk denk ik eerder dat het te maken heeft met de angst om als ouder zelf te falen. Om als HBO koppel een kind te hebben wat het MBO gaat doen. Vreselijk toch als je daar bij nadenkt. Dat je als ouder eigenlijk teleurgesteld zou zijn als je kind geen HBO niveau haalt. Want ben je dan teleurgesteld in jezelf of (ook) in je kind? Ik zie het zelfs in de kleuter klassen al gebeuren. Moeders die continue bij de juf er op aandringen dat hun kind wel over kan naar groep 3, ondanks de twijfels van de leerkracht zelf. Een argument als “Maar wij hebben allebei ook een goede baan en zijn toch ook niet dom?” zet bij mij de nekharen overeind. Want wat ik eigenlijk hoor is “Als hij/zij niet overgaat ben ik teleurgesteld en heb ik het idee dat mijn kind dom is”.

Cito en advies.

Al vanaf de kleuters wordt er getoetst. Aan de ene kant is dat fijn, wat uit de massa kunnen we dan aannames doen en een soort van gemiddelde opmaken. Aan de andere kant vind ik het onderwijs steeds onpersoonlijker worden. Niet toetsbare kwaliteiten worden immers in mindere mate meegenomen, kinderen met een talent voor sport bijvoorbeeld. Naast de Cito toetsen is er ook altijd nog het advies van de leerkracht zelf. Deze lijkt echter steeds minder waard te worden en ouders staren zich blind op de uitslag van de Cito.

Lees ook: Dit is wat je per kind uitgeeft aan schoolkosten per jaar!

Sterke competenties vs. een indrukwekkende cijferlijst.

Zelf heb ik nooit een diploma op school gehaald. Nog geen veterstrikdiploma. Na de basisschool ging ik naar de HAVO, maar na 4 jaar had ik het gezien. Ik volgde een MBO4 opleiding, maar stopte in het laatste jaar. Daarna volgde ik mijn hart. Ik had hele gave banen en altijd een goed inkomen. Ik deed ervaring op als hairstyliste in een vooraanstaande salon, genoot van mijn baan als stewardess, maakte bizarre situaties mee als producent en later als casting director voor tv. Speel een spelletje Triviant of 30 seconds met mij en je zal merken dat mijn algemene kennis oneindig is. Mijn competenties brengen mij waar ik heen wil, daar heb ik nooit een indrukwekkende cijferlijst of een diploma voor nodig gehad.

Inhoud is niet beschikbaar.
Sta Cookies toe door op Toestaan in de banner te drukken

Twijfel jij?

Mijn kinderen zitten beiden in de kleuterklas. Hun juffen zijn totaal verschillend, mijn kinderen net zo. Ik vind het belangrijk dat zij een klik hebben met hun leerkracht, dat ze zich prettig voelen in hun klas en met veel plezier naar school gaan. Ik twijfel dan ook totaal niet aan de kunde van hun juffen, daarnaast ben ik van mening dat je zelf ook betrokken moet zijn in het opleiden van je kind. Thuis (voor)lezen, rekenoefeningen en het ondersteunen bij het maken van huiswerk hoort daar ook bij. Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt. Twijfel je wellicht ook aan de leerkracht van je kind? Laat je reactie achter op onze Facebook pagina, of onder dit artikel!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om volledig gebruik te maken van alle functionaliteit op deze website dient u cookies toe te staan. Meer informatie.

Cookies op deze website staan standaard uit. Om volledig gebruik te maken van deze website dient u cookies te accepteren door in de banner op "Toestaan" te drukken. Hier kunt u meer informatie vinden over ons Privacy- en Cookiebeleid.

Sluiten